فواید انگشتر در نجف

فواید انگشتر در نجف

فواید انگشتر در نجف

امام صادق ( ع ) خطاب به مفضل فرمود : دوست دارم که هر مومنی پنج

انگشتر در دست کند : عقق و فیروزه و یاقوت و حدید صینی و در نجف

مفضل پرسید : سرورم ، فضیلت و خاصیت دست کردن انگشتر در نجف

چیست ؟ حضرت فرمود : هرکس انگشتر در نجف در دست کند و نگاه

به آن کند : خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می اندازد ، ثواب

یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در نامه عمل او می نویسد که اجر

و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر

رحمت خداوند بر شیعیان نبود ،

فواید انگشتر در نجف

استفاده از انگشتر، یکی از سنت‌های پیامبر خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) بوده و به آن سفارش نیز شده است.

یکی از انگشترهایی که به استفاده از آنها سفارش شده، دُرّ ‌نجف – که سنگی سفید و شفاف است، می‌باشد.

در برخی روایات برای انگشتر «در نجف» ثواب‌هایی اعلام شده است

که بدون وارد شدن به مباحث سندی و محتوایی، به یکی از آنها اشاره می‌شود:

فواید انگشتر در نجف


امام صادق(ع) در گفت‌وگویی که با مفضل داشتند، ضمن برشمردن انگشترهایی که مورد توصیه قرار گرفته است،

به دُرّ نجف اشاره کرده و فایده آن‌ را این‌گونه بیان فرمودند:

«…آن چیزهایی که خداوند عالمیان در آن تل‌هاى سفید نجف اشرف ظاهر می‌کند؛ (یعنى درّ نجف)».

مفضّل پرسید: استفاده از  آن چه فضیلتی دارد؟ حضرت فرمود:

‏«هر کسی آن‌را در دستش کرده و به آن نگاه کند، خداوند متعال در هر نگاه او ثواب “زَورَه‌اى” در نامه عملش

می‌نویسد که ثواب آن مثل ثواب پیغمبران و بندگان شایسته خدا باشد ادامه از «زوره»، حج و عمره است؛

یعنى در هر نگاه کردن حجّ و عمره‏اى در نامه اعمال او می‌نویسند که ثواب آن حج و عمره مثل ثواب پیغمبران و

بندگان شایسته خدا باشد.در ادامه چنین آمده است: «و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود،

قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می‌شد که کسی توانایی خرید آن‌را نداشت،

ولی خدا آن‌را برای شیعیان ارزان قرار داد تا همگان – چه فقرا و چه ثروتمندان – بتوانند از آن بهره برند»

در گالری نقره  هم می توانیداز محصولاتی مانند سرویس و سینه ریز و دستبند و

آویز نقره و انگشتر نقره با فیروزه نیشابور و بدون فیروزه دیدن کنید و خرید نمائید.

فواید انگشتر در نجف

ر.ک: «ثواب و فواید انگشتر با سنگهای گران‌بها»، 1797؛ «ثواب انواع مدل‌های عقیق و گردنبند عقیق»،

52110. لغت‌نامه دهخدا، واژه «در نجف».

«…وَ مَا یُظْهِرُهُ اللهُ بِالذَّکَوَاتِ الْبِیضِ بِالْغَرِیَّیْنِ قُلْتُ یَا مَوْلَایَ وَ مَا فِیهِ مِنَ الْفَضْلِ قَالَ مَنْ تَخَتَّمَ بِهِ وَ یَنْظُرُ إِلَیْهِ کَتَبَ اللهُ

لَهُ بِکُلِّ نَظْرَةٍ زَوْرَةً أَجْرُهَا أَجْرُ النَّبِیِّینَ وَ الصَّالِحِینَ»؛

طوسى، محمد بن الحسن‏، تهذیب الأحکام، ج ‏6، ص 37، تهران،

دار الکتب الإسلامیه‏، چاپ چهارم‏، 1407ق. ابن طاووس، عبدالکریم بن احمد،

فرحة الغری فی تعیین قبر أمیر المؤمنین علی بن أبی‌طالب(ع) فی النجف،‏ ترجمه: مجلسى‏، محمد باقر، ص 109،

تهران، میراث مکتوب‏، چاپ اول، 1379ش‏. البته علامه مجلسی،

معنای دیگری برای واژه «زوره» محتمل دانسته که بر اساس آن، معنای این واژه،

زیارت قبر امام علی(ع) می‌باشد. ر.ک: مجلسی، محمد باقر، ملاذ الأخیار، ج 9، ص 95،

کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1406 ق.«وَ لَوْ لَا رَحْمَةُ اللهِ لِشِیعَتِنَا لَبَلَغَ الْفَصُّ مِنْهُ مَا لَا یُوجَدُ بِالثَّمَنِ وَ لَکِنَّ اللهَ

رَخَّصَهُ عَلَیْهِمْ لِیَتَخَتَّمَ بِهِ غَنِیُّهُمْ وَ فَقِیرُهُمْ»؛ تهذیب الأحکام، ج ‏6، ص 37.

قیمت هر دانه نگین در نجف به قدری

فواید انگشتر در نجف

گران می شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر

شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می شود تا آن که همه شیعیان

بتوانند از آن بهره ببرند .

نقل از سایت اسلام کوئست نت