حکم استفاده طلا (مردان)
استفاده مردان از زینت آلات طلا در دین مقدس اسلام، حرام است و احکامی دارد.
اگر مردی در حالی که انگشتری طلا در دست دارد، به نماز بایستد، علاوه بر حرمت
عمل، نماز او نیز باطل است. شاید بتوان اثرات زیان بار طلا بر بدن مردان را از
حکمت های حرمت استفاده طلا برای مردان بر شمرد. امروزه در علم طب نیز چنین
مسئله ای به اثبات رسیده است. چنان که اثبات شده، استفاده طلا در خون سازی بدن
توضیحات بیشتر
کمک می کند و از آن روی که هر ماه مقداری خون از بدن زنان خارج می شود، خون سازی طلا، کمک به جبران خون از دست رفته می کند، در صورتی که استفاده از طلا برای بیشتر مردان سبب بیماری خونی می شود، در این باره می توان به کتاب بیماری های هماتولوژی نوشته دکتر هاریسون مراجعه نمود. نه تنها دین مبین اسلام استفاده از زیور آلات طلا را برای زنان ( چه در حال نماز و غیر آن ) جایز دانسته، بلکه اگر برای شوهران خود زینت کنند از ثواب و اجر بسیار بهره خواهند برد. در کتب حدیثی، روایات بسیاری درباره حرمت استفاده مردان از طلا آمده است که به برخی از آن ها اشاره می کنیم. امیر مومنان علی ابن ابیطالب علیه السلام فرمودند: (( پیامبر ما را به هفت چیز امر فرمود و از هفت چیز نهی کرد… و ما را از استفاده از انگشتری طلا و نوشیدن در ظرف طلا و ظرف نقره نهی فرمود.)) امام صادق ( ع )می فرماید: (( بر مردان استفاده از طلا حرام است و مرد نباید در حالی که زینت آلات طلا ( اعم از لباس زربافت یا انگشتری یا گردن بند یا … ) به همراه دارد، به نماز بایستد .)) امام صادق ( ع ) در حدیث دیگری می فرماید: (( طلا زینت برای اهل بهشت است و خداوند طلا را در دنیا زینت برای زنان قرار داده و استفاده آن را برای مردان حرام نموده است. روزی پیامبر اکرم ( ص ) مردی را دیدند که انگشتری طلا در دست کرده است. پس به او فرمود: (( همانا انگشت تو به میزان مدتی که این انگشتری طلا در آن بوده، در آتش جنهم می سوزد. )) به دست کردن انگشتری طلا،مانند دروغ، دزدی و … حرام است. و دست کردن حلقه طلا و برای ازدواج یا پاس داشت آداب و رسوم، دلیلی برای حلال شدن و جواز این عمل نخواهد شد. البته استفاده کردن از فلزات گران بهای دیگر مانند پلاتین که فلزی غیر از طلاست، اشکال ندارد، ولی طلای سفید که همان طلای زرد است و رنگ آن تغییر کرده، حرام است . )) از نظر اسلام، پوشیدن زینت آلاتی هم چون انگشتری، گردن بند و دست بند و … که از جنس نقره باشد، حرام نیست و در نتیجه خواندن نماز با آن اشکالی نخواهد داشت؛ بر خلاف طلا که برای مردان حرام و سبب بطلان نماز است. دیگر فلزات به ویژه آهن را برای زینت مکروه می دانسته اند. امیر مؤمنان ( ع ) می فرمایند: (( به غیر از انگشتری نقره چیز دیگری در دست نکنید. همانا رسول خدا ( ص ) فرمود :(( پاک نیست دستی که در آن انگشتری آهنی باشد )) روزی پیامبر اکرم ( ص ) مردی را دیدند که در انگشت خود، انگشتری از جنس آهن داشت. پس حضرت به او فرمود: (( این انگشتری زینت اهل جهنم است. این را از خودت دور کن . پس آن مرد انگشتری بیرون آورد و گفت : ای رسول خدا! آیا دیگر انگشتری در دست نکنم . حضرت ( ص ) فرمود :(( چرا، بکن. اگر می خواهی انگشتری از جنس نقره تهیه کن و لازم هم نیست که بیشتر از یک مثقال وزن داشته باشد .)) درباره نهی استفاده از انگشتری آهنی امیرمؤمنان علی ( ع ) می فرمایند: (( در دست فرزندانتان انگشتری های آهنی نکنید! )) هم چنین در دیگر احادیث، زینت با آلاتی از جنس برنج مس نیز نهی شده است. بنابر مجموع این احادیث، زینت کردن با آلات بدلی که امروزه بسیار رواج پیدا کرده و بیشتر آن ها از جنس آهن است و آب کاری طلا یا نقره شده، کراهت دارد. افزون بر آن که به تندرستی آسیب می رساند. نقل از کتاب سنگها و خواص اعجاب انگیزحکم استفاده طلا (مردان)
حکم استفاده نقره برای مردان وزنان