دانستنیها

دست راست کردن انگشتری1

دست راست کردن انگشتری1

دست راست کردن انگشتری1

2- نجات از سختی های قیامت توسطه جبرئیل

شخصی از حضرت علی ( ع ) پرسید: (( که چرا انگشتری

را به دست راست می کنید ؟ حضرت در جواب فرمود: ((

همانا زمانی که خداوند توسطه جبرئیل، آیه مباهله را بر

پیامبرش نازل کرد، جبرئیل به پیامبر عرض کرد: یا

رسول الله ، هیچ پیامبری به رسالت مبعوث نشده ، مگر

آن که من بر او نازل شدم و برایش پیغام آورد، اما برای

برای این کار به هیچ پیامبری افتخار نکردم مگر بر شما

شما اهل بیت ( که برای آوردن وحی بر شما افتخار می کنم .

) پس پیامبر فرمود: ای جبرئیل تو از ما اهل بیت هستی .)

جبرئیل پرسید: آیا من از شما هستم ؟ )) پیامبر فرمود: ((

بله، از اهل بیت من هستی ! )) جبرئیل عرض کرد: ((

ای رسول خدا، این مطلب را بیشتر برای من توضیح بدهید

تا من هم برای نجات امت شما کاری کنم ؟)) پس پیامبر انگشتری

اش را با دست چپ گرفت و فرمود: (( من اولین از اهل بیتم

و دوم، علی است، سوم، فاطمه و چهارمین حسن و پنجمین

نفرحسین است و ای جبرئیل ! ششمین نفر تو هستی .)) آن

آن گاه انگشتری خود را در دست راست کرد و باز فرمود

: (( تو ششمین نفر هستی .)) پس جبرئیل عرض کرد: ((

یا رسول الله ( ص )، هر کس انگشتری اش را در دست

راست کند و به قصد احیای سنت شما و دوری از روش

دشمنان شما این کار را انجام دهد،

دست راست کردن انگشتری1

اگر در روز قیامت او را متحیر دیدم ( یعنی به علت بعضی از اعمال بدش

بلاتکلیف بود و باعث شده بود که حساب رسی به اعمال

او طولانی شود )، دست او را میگیرم و او را به شما

و امیرمومنان علی ( ع ) می رسانم و نجاتش می دهم .>>

3- وارد شدن در قیامت بر مرکبی از نور

امام صادق ( ع ) می فرمایند: هنگامی که روز قیامت

فرا می رسد، دسته ای از مردم سوار بر مرکبی از جنس

نور به صحرای محشر پای می گذارند ، در حالی که با

صدای بلند می گویند : (( سپاس خدایی را که به وعده اش

درباره ما عمل کرد، سپاس خدایی را که ما را وارثان

زمین قرار داد تا در هر کجای از بهشت که می خواهیم،

ساکن شویم . پس حاضران در محشر می پرسند که ای

پروردگار ما و مولای ما ، این افراد چگونه به این

درجه و مقام رسیده اند !؟ از جانب خدا جواب می آید :

این ها به واسطه در دست راست کردن انگشتری

و خواندن 51 رکعت نماز در روز و اطعام فقرا ، پینه

پیشانی ( به جهت کثرت سجده ) و بلند خواندن بسم الله

در نماز ، به این درجه رسیده اند . ))

دست راست کردن انگشتری1

البته باید توجه داشت که همه توصیه ها و فضیلت های بیان شده

در باب گذاشتن انگشتر آن هم در دست راست، استحبابی هستند؛

یعنی الزامی در آنها نیست. در بعضی از روایات، مواردی غیر آنچه در بالا گفته شد،

مجاز دانسته شده است؛ مثلاً طبق روایتی از امام صادق (ع) انگشتری

از پیامبر اکرم (ص) را بدون نگین معرفی کرده و فرموده اند:

«انگشتر رسول الله (ص) از نقره بود و نگین نداشت» یا در مورد این که در چه دستی باشد.

در روایاتی از امام موسی کاظم (ع) درباره این که در دست راست باشد،

دست راست کردن انگشتری1

سوال شده، حضرت جواب داده اند: «اگر خواستی در دست راست و اگر خواستی در دست چپ»

 پس اگر عرفاً لازم باشد که حلقه ازدواج در دست چپ باشد،

این کار اشکالی ندارد، ولی چه بهتر که انگشتر عقیقی هم در دست راست خود،

به نشانه شیعه بودن و برای بهره مندی از دیگر ثواب ها وفوائد آن داشته باشیم.

البته باید توجه داشت که پوشیدن زیور آلات طلا و از جمله  انگشتر طلا برای مردان حرام است.

انگشتر به دست کردن سنتی پسندیده است که همواره مورد توجه پیامبر(ص) و ائمه (ع) بوده است

و روایات بسیاری در بیان جنس نگین و حلقه آن، طرح روی آن و نحوه و کیفیت گذاشتن آن وجود دارد.

مثلاً به نگین عقیق توصیه و باعث برکت و ایمنی از بلاها خوانده شده است 

و در مورد حلقه آن به حلقه های نقره ای سفارش شده است.

در باره طرح روی آن به ذکر هایی با مضامین عالی مثل

«الله الملک» (خداست که پادشاه است) یا «محمد نبی الله و علی ولی الله»توصیه شده است.

همچنین به گذاشتن آن در انگشتان دست راست بسیار توصیه شده

و یکی از نشانه های شیعه بودن شمرده شده است.

در روایاتی به نقل از امام موسی کاظم (ع) آمده:

«… حضرت علی(ع) در دست راست انگشتری می کرد،

چون او بعد از رسول الله(ص) امام اصحاب یمین بوده … و این علامت شیعیان ما است …»

یعنی در دست راست کردن انگشتر به تبعیت از امیر المومنین (ع) و پیامبر (ص) است.

به این ترتیب که پیامبر (ص) و حضرت علی (ع)، امام اصحاب یمین هستند.

دست راست کردن انگشتری1

و در دست راست کردن انگشتر ایشان نماد و نشان دهنده این مطلب است

و شیعیان برای اتحاد و تمسک به روش امامان خود از این روش تبعیت کنند.

از امام رضا علیه السّلام نقل شده است که امام صادق علیه السّلام فرمود:

کسى که انگشترى به دست خود کند که نگین آن عقیق باشد،

(به برکت آن) تنگدست‏ نخواهد شد، و حاجت هایش برآورده نیى‏شود مگر به بهترین صورت.

در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السّلام روایت شده است: عقیق ایمنى است در سفر.

امام صادق علیه السّلام، و آن حضرت از پدران بزرگوارش علیهم السّلام

از امیر مؤمنان على علیه السّلام نقل کرده است که فرمود:

انگشترى عقیق به دست کنید که خدا شما را برکت دهد، و از بلا در امان باشید.

و در حدیث دیگرى امام محمّد باقر علیه السّلام فرموده است:

کسى که انگشترى عقیق در دست کند،- تا زمانى که آن را در دست داشته باشد-

همواره نیکى می‏بیند، و پیوسته نگهبانى از جانب خداوند او را محافظت مى‏کند.

از امام صادق علیه السّلام، و آن حضرت از پدرش از جدّ بزرگوارش

علیهما السّلام نقل کرده است که فرمود: کسى که بر خاتم عقیق انگشترى

خود این نقش را حک کند: «محمّد نبىّ اللَّه و علىّ ولىّ اللَّه» خداوند او

را از مرگ بد در امان میدارد و نمیمیرد مگر بر فطرت.

از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که فرمود:

هیچ دستى که به درگاه خداوند دراز می‏شود محبوبتر از دستى که بر آن انگشترى عقیق باشد، نیست.

دست راست کردن انگشتری2

نقل از کتاب سنگها و خواص اعجاب انگیز

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *